José Antonio Antón és un dels directius clau d'Atresmedia. Des del seu ascens a director de continguts, Atresmedia ha aconseguit el lideratge del canal principal i en grups. En una entrevista a TVienes, José Antonio Antón fa balanç del 2023, repassant les principals claus del day time, els èxits i els fracassos.
Atresmedia i Antena 3 tanquen el segon any de lideratge consecutiu. Quines són les claus d'aquest èxit?
Crec que estem recollint els resultats de més d'una dècada de desenvolupar un model de televisió clar, basat en continguts de la màxima qualitat, continguts variats i no conformar-nos i intentar sempre aportar innovacions a la graella i al sector. També creiem que aquest lideratge és el resultat de respectar la nostra audiència. Tant espectadors com anunciants veuen Atresmedia com un lloc segur, on es respecten uns límits.
Això és el que ens ha permès de construir una proposta de valor de llarg recorregut.
La distància d'Antena 3 amb els seus competidors és molt gran. No és avorrit saber que sempre guanyeu?
No va ser mai un objectiu en si mateix guanyar els nostres competidors, sinó desenvolupar els continguts en què crèiem i dels que podíem sentir-nos orgullosos. Aquesta tasca és en què ens centrem cada dia i t'asseguro que no és gens avorrida! La clau per mantenir aquesta distància és que no ens hem quedat quiets i conformat per assolir el lideratge, sinó que volem que sigui un lideratge viu, que marqui el pas i s'adapti als canvis.
Un dels formats més fluixos del day time d'Antena 3 és 'Espejo Público', que aquesta temporada ja ha incorporat novetats. Plantegeu canvis més profunds o esteu contents amb els resultats actuals?
Estem molt satisfets amb tota la nostra graella d'Antena 3. Com bé dius, liderem amb comoditat. I en aquest lideratge, també és clau el nostre rendiment a la franja de demà. Aquí hem aconseguit capgirar i avançar el nostre competidor, gràcies també a 'Espejo Público'. Tot i així, sempre dic que els continguts sempre estan en evolució.
La nostra màxima és si alguna cosa funciona, canvia-ho perquè segueixi funcionant, així que seguirem treballant per millorar qualsevol programa que tinguem.
Karlos Argüiñano i 'La Ruleta de la Suerte' estan el seu millor moment. Com s'explica quins formats que porten tants anys a la graella ara estiguin despuntant?
La realitat és que tots dos formats han estat èxits absoluts a la nostra graella durant moltíssims anys. I pensem que l'únic secret és que són dos programes d'una gran qualitat realitzats per un equip increïble de professionals. En el cas de 'La Ruleta' estem parlant d'un format que triomfa a tot el món des de fa gairebé 50 anys. I Karlos és un valor segur… un dels grans noms de la televisió de les darreres dècades.
Una de les novetats per al 2024 és l'arribada de 'Sueños de Libertad' al day time. Hi ha vertigen amb aquest canvi després d'una dècada amb 'Amar es para siempre'?
Llançar un nou projecte diari sempre és un repte, perquè comporta moltíssim esforç al darrere i articula una franja molt important de la graella. Però estem molt confiats perquè 'Sueños de Libertad' és una sèrie espectacular i anem de la mà amb la mateixa productora d''Amar es para siempre'. Tenim plena confiança que l'audiència la donarà suport.
'Pasapalabra' ha anat perdent punts els últims mesos. Què creus que passa?
Bé, 'Passapalabra' no és que sigui només líder… és que dobla el seu competidor més proper tarda a tarda. Que en unes etapes de l'any tingui 2 punts més o dos punts menys, a vegades depèn de l'emoció que hi hagi pels concursants que estan en aquell moment, per si el pot és elevat… Des que va tornar 'Pasapalabra' a Antena 3, hem aconseguit construir el que anomenem la milla d'Or de la TV juntament amb Antena 3 Noticias i 'El Hormiguero'. Res no pot contra aquesta milla d'Or d'Antena 3.
Després de la cancel·lació de 'Sálvame' sembla que hi ha un públic que ha desaparegut de la tarda. Per què creus que no s'ha passat a 'Y ahora Sonsoles' o 'Más Vale Tarde'?
Sí que pensem que hi ha una part del públic que s'hi ha incorporat. Tot i això, és cert que hi ha una part d'espectadors que els agradava el contingut que feia 'Sálvame' i que saben que això no el trobaran en cap programa d'Atresmedia.
Mediaset renova els seus informatius, amb reestructuració a Telecinco i el retorn de Noticias Cuatro. Esteu alerta davant aquests canvis?
Sempre estem alerta, fins i tot quan no hi ha canvis anunciats, la televisió està en continua evolució i és un examen constant. Cada dia és un nou repte que torna a començar.
Si alguna cosa han demostrat els nostres informatius, amb Santiago González al capdavant, és que s'autoexigeixen molt independentment del que facin els competidors. És un gran èxit portar 48 mesos consecutius liderant amb audiències que són pràcticament el doble del que aconsegueixen els informatius de Telecinco o La 1.
Aquest Nadal aposteu per 'La Voz: All Stars'. Com sorgeix la idea? No teniu por de saturar amb el format?
'La Voz: All Stars' és un format que ja s'ha emès amb gran èxit a altres països com França. Pensem que era un gran moment per estrenar-lo a Espanya on 'La Voz' és un dels programes de més èxit i, a més, és una de les versions que millor segueix funcionant de tot el món. Són dues especials espectaculars així que no pensem que això suposi cap saturació.
Un dels èxits d'Antena 3 a prime time aquest any va ser l'emissió d''Una vida Bárbara'. Us plantegeu seguir apostant per aquest tipus de formats amb personatges del cor?
Al gener vam estrenar 'Cristo y Rey' a atresplayer, una sèrie que ha estat un èxit fenomenal en tres finestres diferents: a atresplayer, Antena 3 i Netflix. Narra la història de Bárbara Rey i Ángel Cristo, dos personatges de la nostra història amb una càrrega dramàtica molt forta i pensem que un documental tenia molt sentit. D'aquí neix 'Una vida Bárbara' i la seva gran acceptació.
L'aposta pel gènere documental en general és important al grup, des d''Anglès: historia de una fuga' (un altre exemple de contingut que va funcionar molt bé tant en obert com en plataformes), a 'No se lo digas a nadie' (que ha tingut una gran venda internacional) o el documental de 'María Jiménez'... O, recentment, acabem d'estrenar el de Tino Casal a atresplayer. El que sap el públic és que a Atresmedia troba varietat.
En els darrers dos anys només heu apostat per dues sèries nacionals en prime time, mentre que si marxem uns anys enrere eren quatre o cinc ficcions les que s'emetien. Per què aquest canvi de tendència?
Estem produint més sèries espanyoles que ningú al sector i, a més, estem produint més sèries espanyoles que mai a la història d'Atresmedia. Només a atresplayer hem estrenat més de 10 sèries espanyoles des de començament d'any. A Antena 3, gairebé totes les setmanes hi ha 5 o 6 episodis d'estrena de sèries espanyoles (entre 'Amar' i la de prime time)… i fins i tot hem tornat a emetre sèries espanyoles a laSexta, amb 'Deudas'.
En els darrers anys hem dut a terme una estratègia pionera i innovadora d'emissió que ha estat tot un èxit, com hem pogut comprovar. Aprofitem les diferents finestres perquè la sèrie arribi al màxim públic possible. Tenim casos clars d'èxit com 'La Cocinera de Castamar' o 'Alba', que van funcionar genial en atresplayer, mesos després van ser del més vist de l'any a Antena 3 i les vam vendre a Netflix per a la seva expansió internacional convertint-se en sèries d'èxit en tot el món a la plataforma.
I aquest any, podem parlar d'aquest mateix èxit amb sèries com 'Cristo i Rey' (que fa setmanes que és al top de Netflix) i 'Heridas'.
Els últims mesos heu apostat per 'Password', que era una aposta diària, al prime time de dissabte tot i que les dades no acompanyen. Què creus que ha fallat perquè no funcioni?
Mai se sap del cert per què alguna cosa funciona o no. Per sort, gairebé tot el que estrenem ens funciona… i això és molt difícil d'aconseguir a la televisió, per això estem tan satisfets. En qualsevol cas, ens consta que hi ha una part del públic que ha gaudit molt 'Password' i estem molt contents d'haver portat de tornada el format i haver-li fet un lloc en prime time.
Tres formats que arribaran al prime time el 2024 seran 'El Capitán' amb Joaquín, 'Beat My Mini-Mes' i 'López y Leal contra el canal'. Què aporten al catàleg d Antena 3?
L'aposta per l´entreteniment és total a Atresmedia, ja que ens funciona molt bé. Els programes més vistos de la TV el 2023 són de Atresmedia. Pensem que som el grup pioner a tenir els millors formats del món ia més a més a innovar contínuament amb noves apostes. Els tres programes que esmentes són la prova que no ens quedarem quiets i continuarem estrenant novetats.
Un dels grans èxits de laSexta és 'Aruser@s', que la setmana passada marcava el seu màxim històric. Com s'explica aquest èxit?
'Aruser@s' és un programa increïble, líder absolut dels matins. Forma part d'una proposta que ha portat a laSexta a ser el primer canal d'Espanya a la franja matinal, per la qual cosa estem molt satisfets de com funciona tot i continuarem apostant per això. I aquí, és clar, cal destacar l'Alfons Arús, que és un altre dels grans noms amb què tenim la sort de comptar.
Una de les apostes de la temporada per a laSexta era 'Más Vale Sábado'. Què creus que ha fallat? Teniu plantejat seguir apostant per aquesta tarda?
Com esmentava abans, a la televisió és molt difícil saber amb certesa les raons d'una acceptació més o menys gran. Estem molt contents per haver apostat per una novetat tan important a laSexta i seguirem la nostra política d'arriscar en el futur.
El 2024 arriben novetats al prime time de laSexta, com 'Batalla de Restaurantes' o 'Generació TOP'. La intenció és reforçar l'aposta d'entreteniment de la cadena?
Sempre hem treballat per reforçar els nostres canals amb els millors formats que podíem trobar, i l'entreteniment és un pilar molt important per a laSexta. Per això treballem a buscar i estrenar nous formats a més dels ja consolidats. 'Batalla de restaurantes' serà una de les nostres primeres estrenes de l'any i hi haurà més novetats en aquesta línia a laSexta el 2024!
Un dels darrers canvis de 2022 va ser el pas de 'laSexta Noche' a 'laSexta Xplica'. Quina valoració fas? Esteu aconseguint els resultats esperats?
'laSexta Xplica' va ser l'evolució de 'laSexta Noche', on afegim molts elements nous i diferents i que s'ha anat assentant al llarg de l'any. De fet, els millors resultats els hem obtingut recentment, arribant de vegades a fregar el 10% de share!
Torna 'El Club de la Comedia' com a especial per a 'Feliz Año Neox'. Us heu plantejat recuperar-ho amb una temporada completa?
'El Club de la Comedia' és un clàssic de la programació del nostre país i tenim molta sort de comptar amb ell al nostre catàleg. Sempre ho tenim al cap per si tingués sentit en algun moment recuperar-lo com a programa regular.
En els darrers mesos els canals temàtics de Mediaset han liderat el rànquing. Quin balanç feu? Us plantegeu reforçar o fer canvis en els continguts per al 2024?
Els nostres canals temàtics formen part del nostre ecosistema de programació i continguts, per la qual cosa no té sentit per a nosaltres aïllar-los dels nostres canals principals, ja que complementen a cada moment l'oferta global de continguts d'Atresmedia. I creiem que aquesta és la millor estratègia. Només així es pot explicar que Atresmedia sigui el Grup líder tot i tenir un canal menys que el seu competidor… Cada mes, els nostres 6 canals guanyen els 7 de Mediaset. I això només s'explica per la nostra estratègia de grup.